هیچ موردی برای نمایش وجود ندارد

تور گردشگری تاریخی، زیارتی و سیاحتی الموت

تهـران

1-   حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)

آرامگاه امام خمینی(ره) که در ایران به "حرم مطهر" شهره است، در جنوبی­ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بنا شده است و در نوع خود، در حقیقت مجموعه­ای بزرگ و کم­نظیر به شمار می رود. مجموعه‌های گسترده دیگری شامل دانشگاه، موزه و شهر آفتاب نیز همراه این حرم ساخته شده‌است.

  

2-   حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری

یکی از قدیمی­ترین مکان­های مذهبی تهران حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در ری، جنوب شهر تهران است. حضرت شاه عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است. این مکان تا قبل از اینکه تهران پایتخت شود یکی از مراکز مهم سیاسی بوده است. حرم شاه عبدالعظیم(ع) یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های شیعیان ایران بوده و مربوط به دوره ایلخانی دوره صفوی دوره قاجار است. مرقد حضرت حمزه(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) و امامزاده طاهر(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) نیز در این حرم قرار دارند.

 

3-   امامزاده صالح(ع)

یکی از قدیمی­ترین و مشهورترین مکان­های مذهبی تهران امامزاده صالح در تجریش است. این منطقه یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران است که در مقابل آن رشته کوه های البرز قرار دارد. همانطور که از کتیبه های بالای سردر صحن مشخص است صالح از پسران امام موسی کاظم(ع) و برادر امام هشتم شیعیان محسوب می­شود. کاشی کاری لاجوردی گنبد و مناره‌های آن به تقلید از سبک سنتی صفوی بنا گردیده است.

 

4-   امامزاده قاسم (ع) 

امامزاده قاسم(ع) از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) است و مزارش یکی از مکان­های مذهبی تهران است که در منطقه شمیرانات واقع شده است. امامزاده قاسم در شمال شمیران و در روستای قدیمی دژعلیا و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع است. در اطراف امامزاده گورستانی وجود دارد که به شکل پلکانی قرار گرفته و قبرهای خانوادگی خانواده های قدیمی و سرشناس تهران در آن نیز قرار داردبنای اصلی امامزاده برجی هشت ضلعی است بقعه امروزی دارای صحن، ایوان، رواق و گنبد کاشی است. اصل بنای بقعه را از قرن هفتم هجری دانسته­ اند، در زمان شاه تهماسب صفوی صندوقی با تاریخ ۹۶۳ هجری قمری بر روی مرقد نهاده شد. گنبد بیرونی بنا پیازی شکل است و ساقه آن با پوششی از کاشی خشتی با نقوش هندسی و خطوط کوفی بنایی تزیین شده‌ است.

 


5-   مسجد جامع تهران، قدیمی‌ترین مسجد تهران

مسجد جامع یا مسجد عتیق در بافت بازار تهران قرار دارد و قدیمی‌ترین مسجد تهران تلقی می‌شود. این مسجد که پیش از انقلاب تنها مسجد جامع تهران بوده است قدمتی هزار ساله دارد که در طی قرن‌ها بخش‌هایی به آن اضافه شده است. مسجد عتیق به دوره‌های آل بویه، صفویه، قاجار و باز می‌گردد. این مسجد شبستانی هزار ساله، شبستانی بسیار بزرگ به عمر ۵۰۰ سال، با ۳ محراب برای اقامه نمازها در سه وقت با سه امام جماعت متفاوت، به نام شبستان چهل ستون و شبستانی با نام عتیق با سابقه ۷۰۰ ساله دارد.

 

6-   امامزاده داوود(ع)

حرم امامزاده داوود(ع)، یکی از نوادگان زاهد و بزرگوار امام حسن مجتبی(ع)، در منطقه خوش آب و هوای کَن، یکی از معروف‌ترین مکان­های مذهبی تهران است. ساختمان این امامزاده، که مربوط به دوران صفویه و قاجار است، از دو مسجد تشکیل شده است که به بقعه امامزاده در قسمت میانی منتهی می‌شود. راه‌های دسترسی به امامزاده داوود که در دل منطقه کوهستانی کن واقع شده است از قدیم‌الایام بسیار سخت بوده است. انقدر که تهرانی‌های قدیم برای حاجت روایی خواسته‌های بزرگشان زیارت این امامزاده را نذر می‌کرده‌اند. آن‌ها باید ساعت‌ها کوهپیمایی می‌کردند تا به امامزاده می‌رسیدند.

 

7-   مسجد مصلی در تهران

یکی از تازه سازترین مکان مذهبی در تهران مسجد مصلی است که در سال ۱۳۶۹ ساخته شده است. مساحت این بنا حدود ۶۵۰۰۰۰ متر مربع است و یکی از مدعیان کسب بزرگترین مسجد جهان است. در ساخت این مسجد از معماری سنتی و مدرن استفاده شده است. این مکان نشانه بارز از برنامه­‌های جمهوری اسلامی از آثار عمومی است. هر ساله نمایشگاه بین­‌المللی کتاب در این مکان برگزار می­شود که میلیون­ ها بازدید کننده را به خود جذب می­‌کند.

 

8-   بیت حضرت امام خمینی(ره) در جماران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) همراه با بیت خود تا ماه‌های آخر ١٣۵٨ ش در شهر قم حضور داشت و در این زمان، به سبب عارضه قلبی و بنا به توصیه پزشکان به تهران عزیمت کرد و به مدت یک ماه در بیمارستان قلب تهران که امروزهبه نام بیمارستان شهید رجایی شهرت دارد بستری شد. اما پس از ترخیص از بیمارستان، به توصیه پزشکان، در تهران ماند.

 

9-   امامزاده یحیی(ع)

یکی از مکان­های قدیمی مذهبی تهران امامزاده یحیی است. این مجموعه مذهبی جزئی از بافت تاریخی تهران به شمار می رود و در محله عودلاجان واقع شده است. ابوالقاسم عزالدین یحیی، با پانزده واسطه به امام چهارم حضرت سجاد(ع) می رسد.

نکته­ی جالبی که در مورد امامزاده یحیی وجود دارد درخت چنار قدیمی است که درون حیاط این امامزاده قرار دارد. این درخت قدمتی به اندازه ۹۰۰ سال دارد و یکی از کهن ترین درختان تهران به شمار می رود. این درحت چنار قدیمی در سال ۱۳۳۰ در فهرست وزارت فرهنگ و اداره باستان‌ شناسی به ثبت رسیده است.

 

10- کلیسای سنت سرکیس در تهران

از دیگر مکان های مذهبی تهران کلیسای سنت سرکیس است. این کلیسا با هزینه شخصی فردی خیر که از ارامنه تهران بود ساخته شد و نامش مارگار سرکیسیان نیز بود. وی این بنا را به یاد همسرش با طراحی مهندس اوژن آفتاندلیانس در تهران به جا گذاشت.

کار بنای کلیسا و ساختمان‌های اداری واقع در جنوب محوطه آن در سال ۱۳۴۹ خاتمه یافته است. مقر خلیفه‌ گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این کلیسا انتقال یافت. پلان کلیسای سرکیس چه از داخل و چه از خارج دارای شکل بازیلیکی دارد. این کلیسا دارای یک گنبد در بالای مرکز نمازخانه خود نیز می باشد. با تورگیرهای بزرگ و دو برج گنبدی برای ناقوس خانه کلیسا در قسمت غرب بنا شده است.

 

11- برج میلاد

برج میلاد تهران ششمین برج بلند دنیاست که با نام برج تهران هم از آن یاد می‌شود. این برج در سال ۱۳۸۷ افتتاح شده در با ۴۳۵ متر ارتفاع، از هر جهتی که به تهران نزدیک شوید، کاملا قابل مشاهده است. تماشای منظره‌های شهر و کوه‌های اطراف به ویژه در هنگام غروب تهران، چشم‌نواز و نفس‌گیر است. امروزه برج میلاد، تبدیل به یکی از بهترین مراکز فرهنگی و تفریحی در تهران شده و جاذبه‌های تفریحی و گردشگی بسیاری را در دل خود جای داده است. 

  

12- پل طبیعت

پل طبیعت؛ بزرگترین پل غیرخودرویی ایران، با مساحت 7000 متر مربع و 2000 تن وزن، بر فراز اتوبان مدرس قرار دارد و پارک طالقانی در شرق و پارک آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند. این پل توسط لیلا عراقیان و با همکاری علی بهزادیان (اعضای شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا) طراحی شده است. لیلا عراقیان، طراح پل طبیعت زمانی که آن را طراحی کرد، تنها 26 سال داشت. پل طبیعت، پیکره­اش را از سی و سه پل اصفهان (که به نوعی پل طبیعت اصفهان به شمار می‌رود) الهام گرفته؛ مکانی که نامش، حکایت از ۳۳ قوس بر پیکره آن پل دارد و اما حسی که به بازدیدکنندگان دست می‌دهد، بی شباهت به دیدار از پل خواجو نیست؛ مکانی که مرکز دیدارهای عمومی، شعرخوانی و چایخانه‌های سنتی بوده است. می توان از پل­های شهر به عنوان بستری برای خلق قرارگاه رفتاری مناسب استفاده نمود.  


13- موزه ملی ایران

موزه ملی ایران با افتتاح در سال ۱۳۱۶، قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه‌های ایران به شمار می‌رود. با دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی، این موزه تمامی دوره‌های تاریخی ایران را دربرمی‌گیرد. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی (یک میلیون سال قبل الی دوازده هزار سال قبل) تا دوران ساسانی (۱۵۰۰ سال قبل) به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی نیز می‌توان شاهد آثار دوران پس از اسلام بود. همچنین موزه ملی ایران در شاخه موزه‌داری کشور، عنوان موزه مادر را از آن خود کرده است.

 

14- موزه جواهرات

گنجینه بی‌مانند خزانه جواهرات ملی، مجموعه‌ای از گرانبهاترین جواهرات جهان است که طی قرون و اعصار بدین صورت فراهم آمده است. هر قطعه از این جواهرات، گویای بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب ملت بزرگ ایران و مبین ذوق و خلاقیت‌های هنری مردم این مرز و بوم است که خاطرات تلخ و شیرین شکست‌ها، پیروزی‌ها، غرور و خودنمایی‌ها و فرمانفرمایی همراه با زور و نخوت زمامداران گذشته را تداعی می‌کند.

گنجینه حاضر از یک طرف بیانگر فرهنگ و تاریخ کهن‌سال و پرتلاطم ملت ایران و گویای داستان بخشی از زندگی پرماجرای گذشتگان و از طرفی دیگر بازگوی قصه اشک‌های خاموش مردم ستمدیده و جور کشیده است که نتیجه خودآرایی و فخر‌فروشی قدرتمندان و صاحبان زور در دوران گذشته بوده است.


15- کاخ گلستان

گر چه تاریخچه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی(988 ه.ق) بر می گردد و بخشی از سفرنامه پیترو دلاواله(در سال 1028 ه.ق که شهر تهران را با چنارستانی که قصر سلطنتی را احاطه کرده بوده، توصیف نموده است/ سر آغازی بر ارگ سلطنتی) خود موید این نکته است، و در سلسله­های بعد کم یا بیش نیز مورد توجه واقع شده تا اینکه در عهد کریم­خان زند ما بین سالهای 1173 تا 1180 ه.ق نیز این مجموعه با ساخت دیوانخانه­ای دچار تغییرات اساسی گردیده، ولی اهمیت واقعی ارگ را می توان به دوران آقا محمدخان قاجار نسبت داد. وی در اواخر دوران زندیه و پس از مرگ کریمخان( 1193 ه.ق ) از بحران داخلی ایران استفاده نموده، ایلات قاجار را از دشت گرگان که مرکز سکونت آنان بود به دامنه های جنوبی البرز یعنی ولایات تهران و دامغان سوق داد و سعی کرد که بتدریج راه خود را به طرف فارس یعنی مرکز حکومت و قدرت زندیه باز کند.

 

16- موزه ملی قرآن کریم

موزه ملی قرآن کریم، در حال حاضر تنها موزه تخصصی در بین موزه­های کشور است که سیر تحول تدریجی هنرهای قرآنی را در بازه زمانی حدود قرن چهارم هجری تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش گذاشته و نیازهای پرسشگرانه طبقات مختلف مردم و هنرمندان را پاسخ می دهد.

موزه ملی قرآن کریم در فضای سبزی به مساحت تقریبی 10 هزار متر مربع قرار گرفته و در زیر این فضای سبز در عمق 14 متری زمین ساختمانی الهام گرفته از معماری ایرانی _اسلامی دارای سه طبقه و 4 هزار متر مریع، در نهایت استحکام و زیبایی احداث گردیده که این مجموعه را نسبت به دیگر بناهای معاصر متمایز نموده است. آثار موزه در سه بخش به قرار زیر به نمایش درآمده است: 1. بخش تاریخی - فرهنگی؛ 2. بخش اشیاء قرآنی؛ و 3. بخش آثار معاصر.


17- موزه دفاع مقدس

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که در کنار مجموعه‌هایی مانند باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، باغ هنر و مصلای تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران در اراضی عباس‌آباد (تهران) احداث شده‌است. این موزه با زیربنای ۰۰۰ ۲۰۵ متر مربع، یکی از بزرگترین باغ موزه‌های کشور است که از بخش‌های مختلفی مانند تالارهای هفتگانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، آبنمایش، سالنهای آمفی تئاتر و سراسرنما تشکیل شده و با استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد. از این مکان به عنوان بزرگ‌ترین موزه جنگ جهان اسلام و مدرن‌ترین موزه غرب آسیا یاد شده‌است.

 

18-                  مؤسسه رویان

پژوهشگاه رویان هشتم خرداد ماه سال 1370 به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط گروهی از پژوهشگران در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد. این پژوهشگاه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب سه پژوهشکده و دو مرکز خدمات تخصصی (مرکز درمان ناباروری و مرکز سلول درمانی) با راهبرد از علم تا کاربرد انجام می‌دهد.

پژوهشگاه رویان یک قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی، پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی با مرجعیت در علوم سلول‌های بنیادی، تولید‌مثل، زیست‌فناوری، طب ترمیمی و موثر در ارتقاء سلامت جامعه است.

 

 


19-                  کتابخانه ملی

اولین بنای کتابخانه ملی ایران با طراحی آندره گدار، معمار فرانسوی، مجاور ساختمان موزه ملی ایران ساخته و در سال ۱۳۱۶ بطور رسمی بازگشایی شد. پس از چند سال، ساختمان جدیدی در سال ۱۳۴۰ به کتابخانه ملی افزوده شد و زیربنای ساختمان کتابخانه ملی به هزار متر مربع رسید. در سال ۱۳۷۵ کلنگ ساختمان جدید زده شد و در ۱۱ اسفند همان سال رسماً افتتاح شد. ساختمان جدید کتابخانه ملی، در هشت طبقه و حدودا ۹۷ هزار متر مربع زیربنا ساخته شده است و در برابر زلزله ۹ ریشتر مقاوم است. این ساختمان درشرایط عادی چهار میلیون جلد و درصورت استفاده ازقفسه‌‌بندی فشرده تا هفت میلیون جلد کتاب ونشریه ادواری را درخود جای می‌دهد. در طراحی ساختمان، از الگوهای معماری قبل و بعد از اسلام استفاده شده است. 

 

 

20-                  نیروگاه هسته ای  تهران

رآکتورتحقیقاتی تهران رآکتوری با توان ۵ مگاوات است که در سال ۱۹۶۷ توسط ایالات متحده آمریکا در مرکز تحقیقات اتمی تهران در دانشگاه تهران ساخته شد. راکتور تحقیقاتی تهران گستره ای از سرویس های آموزشی، تابش دهی و تولید رادیو ایزوتوپ ها را برای مراکز درمانی، علمی و صنعتی ارائه می دهد. یکی از اهداف اصلی این راکتور ارائه خدمات به دانشمندان، مهندسان و دانشجویان در زمینه علوم هسته ای است. از راکتور تحقیقاتی تهران می توان برای فعالیت­های آزمایشگاهی شامل مطالعات قلب راکتور و انجام آزمایشات راکتور، مطالعات پراکندگی نوترون، حفاظ سازی، طیف سنجی گاما، BNCT، رادیوگرافی نوترون و فعالسازی نوترونی بهره برد.


قـم

1-    حرم حضرت معصومه(ع) 

حرم حضرت معصومه(س) دومین زیارتگاه مهم مذهبی کشور ایران و از جاهای دیدنی قم است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفت. حضرت معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر حضرت رضا(ع) هستند و از همین رو، این حرم مقدس سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است. علاوه بر اهمیت مذهبی در بین مسلمانان، این حرم به‌لحاظ تاریخی نیز اهمیت زیادی دارد.

حرم حضرت معصومه(س) از بخش‌های مختلفی نظیر کتابخانه، موزه، صحن، شبستان و... تشکیل شده است که اکثر آن‌ها مزین به مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌ هستند.

زیارت‌نامه‌ حضرت معصومه(س) برخلاف زیارت‌نامه‌های سایر امام‌زادگان، از طرف امام رضا (ع) نقل شده‌ است. این زیارتنامه برای اولین بار با دستخط علی بن موسی الرضا(ع) در سال ۱۳۹۸ در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بازآفرینی شد.

چند تن از شاهان صفوی و قاجار و مشاهیری همچون پروین اعتصامی در این حرم دفن شده‌اند.

 

2-   مسجد جمکران

مسجد مقدس جمکران از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی قم به شمار می‌رود که هر سال میزبان زائران بسیاری از سراسر جهان است. این‌ مسجد به‌خاطر نزدیکی به جمکران، به‌ مسجد جمکران شهرت‌ دارد و به‌ دلیل انتساب به‌ حجت­بن­الحسن(عج)، مسجد صاحب‌الزمان‌ نیز نامیده‌ می‌شود. این مسجد سابقه‌ای بیش از ۱۰۰۰ سال دارد و در چند دهه اخیر به یکی از زیارتگاه‌های مهم ایران تبدیل شده است. بسیاری از افراد شب چهارشنبه در این محل حاضر می‌شوند و دو رکعت نماز صاحب‌الزمان اقامه می­کنند.

در روایات و اسناد معتبر تاریخی و مذهبی آمده است که مسجد جمکران به دستور مستقیم حضرت مهدی(عج) در ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۷۳ هجری قمری توسط «شیخ عفیف صالح حسن­بن­ مثله‌ جمکرانی» احداث شد. «تاریخ قم» نوشته‌: «حسن بن محمد بن حسن قمی»

 

3-   مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه در جنب میدان آستانه و کنار حرم قرار دارد. این مکان که از مدارس مشهور حوزه علمیه قم به شمار می‌رود، در زمان فتحعلی شاه در حدفاصل سال‌های ۱۲۱۳ و ۱۲۱۴ هجری قمری بنا شد؛ هرچند که ایوان جنوبی آن منسوب به شاه طهماسب صفوی است. در این زمان مدرسه به صحن عتیق حرم متصل نبود و طبق نقشه‌های جهانگردانی مانند شاردن، یک گذر بین آن‌ها وجود داشت.

این مدرسه چهار ایوانی‌ و دو طبقه درمجموع ۸۰ حجره دارد که قدمت حجره‌های طبقه پایین آن به عصر قاجار و حجره‌های بالایی به حدود قرن ۱۴ هجری قمری برمی‌گردد. کاشی‌کاری‌های معرق ایوان جنوبی که از یادگاری‌های عصر صفوی هستند، از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش مدرسه فیضیه به حساب می‌آیند. اهمیت این مدرسه فقط به بُعد دینی و آموزشی آن محدود نمی‌شود و نقش پررنگی در تاریخ سیاسی معاصر ایران داشته است.

مدرسه فیضیه از دهه ۴۰ هجری شمسی به محلی برای مبارزه علیه نظام شاهنشاهی تبدیل شد و به‌خاطر مخالفت با چنین نظامی، شهرت زیادی پیدا کرد. با اینکه قدمت مدرسه فیضیه به قرون گذشته برمی‌گردد؛ رونق مجدد آن مرهون عزیمت آیت‌ الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) به قم بود که جانی تازه در کالبد آن دمید.

 

 

 

 

4-   مسجد اعظم

مسجد اعظم قم که از آن به‌عنوان مسجد آیت الله بروجردی نیز یاد می‌شود، در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی به همت سید حسین طباطبایی بروجردی درست در کنار آرامگاه ایشان ساخته شد. مسجد اعظم در ابتدا به‌صورت کاملا مستقل ساخته شد؛ اما با گسترش حرم حضرت معصومه (س)، در محوطه حرم جای گرفت. این مسجد، گنبد آبی‌رنگ زیبایی دارد که با ارتفاع حدود ۲۴ متر، در راستای گنبد طلایی حضرت قرار دارد. حسین لرزاده، معمار این بنای سه ایوانی است که امروزه از مراکز تدریس حوزه علمیه قم به شمار می‌رود. کتابخانه‌ای در ضلع غربی مسجد وجود دارد که در حال حاضر به‌لحاظ نسخه‌های خطی از معتبرترین کتابخانه‌های ایران است و بیش از ۱۰۰ هزار کتاب چاپی و هفت هزار کتب خطی دارد.

 

5-   کتابخانه حضرت آیت­الله­العظمی مرعشی نجفی

کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی یکی از کتابخانه‌های بزرگ و کم­نظیر ایران و جهان است.

این کتابخانه هم‌اکنون بیش از ۱,۰۰۰,۰۰۰ جلد کتاب چاپی و ۴۲,۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-   بقعه چهل اختران و مرقد امامزاده موسی مبرقع(ع)

بارگاه چهل تن از نوادگان پیامبر اسلام(ص) که به بقعه چهل اختران شهرت یافته و سومین قطب مذهبی در شهر قم محسوب می‌شود، شامل سه زیارتگاه امامزاده موسی مبرقع(ع)، چهل اختران و امامزاده زید(ع) قرار دارد.

در این مکان مقدس، موسی مبرقع فرزند بدون واسطه امام محمدتقی(ع) به خاک سپرده شده است که در سال ۲۵۶ هجری قمری (در ۴۲ سالگی) به توصیه امام هادی(ع) به دلیل ترویج دین و پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات مردم روانه قم می‌شود.

لقب مبرقع را به دلیل اینکه ایشان دارای چهره زیبایی بودند و برقع (روی بند) به صورت می‌زدند به ایشان نسبت داده‌اند. ایشان همچون حضرت یوسف(ع) دارای چهره زیبایی بودند تا جایی که هنگام عبور از بازار مردم دست از کسب و کار خود برداشته و به آن حضرت خیره می‌شدند، به همین دلیل، روی بند به صورت می‌زدند تا مبادا باعث گناه کسی نشوند و به همین دلیل به موسی مبرقع(ع) (برقع پوش) معروف شدند.

امامزاده موسی در سال ۲۹۶ هق رحلت کردند و در منزل خویش دفن شدند و ۱۴ تَن از سادات رضویه از خاندان موسی و جعفر نیز در همین مکان به خاک سپرده شده و پس از آن از همین خاندان جمع دیگر که شامل ۴۰ زن، ۴۰ مرد و ۲۵ کودک و در مجموع ۱۰۵ نفر دفن شده‌اند.

بنای ساختمان بقعه امامزاده موسی مبرقع (ع) از آثار قبل از دوره صفویه است استاد سلطان قمی که از مشاهیر معماری دوره صفویه به شمار می‌رود به دستور شاه طهماسب صفوی سقفی بسیار مرتفع از آجر بر این بقعه زده شده است.امامزاده موسی مبرقع (ع) از اماکن مذهبی و دیدنی های قم به شمار می‌رود و مدفن فرزند امام جواد(ع) و برادر کوچک‌تر امام هادی(ع) است. احتمالا بنای اولیه بقعه به دوره صفویه تعلق داشته است و در دوران شاه تهماسب صفوی روی آن تعمیراتی صورت داده‌اند. این بقعه بخشی از مجموعه چهل اختران محسوب می‌شود که متشکل از سه بنا گرد یک صحن هستند

7-   قبرستان شیخان

قبرستان شیخان یا مقبره شیخان از زمان امامان شیعه وجود داشته است. به این دلیل که چند تن از اصحاب ائمه از جمله زکریا بن آدم و زکریا بن ادریس از اصحاب و راویان امام جعفر صادق (ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در آن مدفونند.

قبرستان شیخان محل دفن بسیاری از علمای شیعه است که از قدیمیترین آن میتوان به محمد طاهر قمی از فقهای دوره صفویه و میرزا ابوالقاسم قمی معروف به میرزای قمی از بزرگ‌ترین علمای دوره فتحعلی‌شاه قاجار اشاره کرد. در این قبرستان شش مقبره وجود داشته که قدیمی‌ترین مقبره‌ها از آن زکریا بن آدم اشعری است. بر اساس گزارش میرزا عباس فیض، نخستین بار فتحعلی‌شاه قاجار بر مزار میرزای قمی بقعه و گنبدی با کاشی‌کاری بنا کرد که بعدها مرمت شد. مقبره میرزای قمی تقریباً در وسط قبرستان قرار گرفت و بازدید‌کننده زیادی دارد و در این مقبره علاوه بر میرزای قمی، نواده‌اش آیت‌الله نجم الدین شیخ میرزا ابوالقاسم نراقی فرزند ملامحمد نراقی نیز مدفون است. قبر دکتر قریب از اولین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران، هشت کشته‌شده حمله تروریستیِ هفتم تیر ۱۳۶۰ همراه خانواده‌هایشان و همچنین میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فقیه و عارف معروف در این آرامستان مدفونند.

8-   بیت حضرت امام خمینی(ره)

از بناهای مشهور و البته مهم در شهر مقدس قم، «بیت امام خمینی (ره)» است که در محله یخچال قاضی قرار دارد. ساختمان با حدود یک قرن قدمت، در اوایل قرن ۱۴ هجری شمسی احداث شده و آخرین سکونتگاه امام در قم است. «خانه یخچال قاضی»، نام دیگر این عمارت قدیمی است که به‌دلیل قرارگیری در محله یخچال‌ قاضی به این نام شهرت یافته است. هیچ‌گونه تزیینات قابل توجی در داخل و خارج بنا انجام نشده است و خانه در اوج سادگی و بدون تجملات است. «


زنجـان

1-  مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی غرب کشور و از جاهای دیدنی زنجان است که معماری فوق‌العاده آن گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

تاریخ احداث مسجد و مدرسه جامع زنجان که به «مسجد سید» معروف است، به قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه می‌رسد. این مجموعه توسط یکی از پسران فتحعلی‌شاه قاجار به نام «عبدالله میرزا دارا» ساخته شد که مرید «آیت‌الله سیدمحمد مجتهد سردانی» بود. هدف از ساخت این مجموعه نیز همین بود که مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشد. از آن زمان تاکنون، خاندان حسینی زنجانی تولیت مسجد را به عهده دارند. مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه از جمله نام‌هایی است که این مسجد در دوره زندگانی بانی آن داشته است.

 

2-   مسجد چهل‌ ستون زنجان

در محدوده بازار زنجان و درست در نزدیکی مسجد جامع این شهر، مسجد قدیمی و زیبای دیگری با نام مسجد چهل ستون وجود دارد. این مسجد در یکی از راسته‌های بازار زنجان، یعنی راسته حجت‌الاسلام قرار دارد. این مسجد از جمله معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوران قاجار بوده است. مسجد چهل ستون در دوران قاجار به‌دست فردی با نام ملاعلی قارپوز آبادی ساخته شده است. بر اساس کتبیه‌ای که در بخش بالایی مسجد بنا شده است، قدمت آن به سال 1284 هجری قمری باز می‌گردد.

 


3-   امامزاده سید ابراهیم(ع)

امامزاده سید ابراهیم از جمله جاهای دیدنی تاریخی زنجان به حساب می‌آید. مقبره این امامزاده در مرکز شهر زنجان و خیابان امام خمینی قرار دارد. قدمت این مقبره به صدها سال پیش باز می‌گردد؛ البته یک بار در سال 1340 این بنا به‌صورت کامل بازسازی شد. این امامزاده معماری بسیار خاص و دوست‌داشتنی دارد. همچنین با ورود به امامزاده، می‌توانید آرامش را به‌معنای واقعی کلمه احساس کنید. امامزاده سید ابراهیم از نوادگان امام زین‌العابدین(ع) است.

 

4-   گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه زنجان از دیگر جاهای دیدنی زنجان است. این گنبد در سلطانیه زنجان قرار دارد. گنبد سلطانیه از جمله یادگارهای دوران ایلخانی به حساب می‌آید. از نظر معماری، می‌توان این گنبد را یک اثر هنری بسیار خاص دانست. بر اساس اسناد تاریخی، در بین سال‌های 704 تا 712، این گنبد به دستور اولجایتو، پادشاه مغول ساخته شد. این گنبد بسیار عظیم است و قطعاً با دیدن آن، شما هم عظمتش را احساس خواهید کرد. گنبد سلطانیه، آرامگاه سلطان محمد خدابنده است. به همین خاطر آن را با نام گنبد سلطانیه می‌شناسند. لازم به ذکر است که این گنبد از جمله زیباترین گنبدهای ایران به حساب می‌آید.

 


5-   غار‌های کتله­خور

غارهای کتله خور از جمله عجیب‌ترین غارهای جهان و مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان به حساب می‌آید. این غار از جمله زیباترین غارهای آهکی در تمام جهان است. زمان شکل‌گیری غار کتله خور به دوران سوم زمین‌شناسی و حدود ۳۰ میلیون سال پیش بر می‌گردد. این غار حدود 100 سال پیش کشف شد. بعد از 30 سال، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. هنوز بخش‌های مختلف این غار همانند یک راز سربه‌مهر، کشف‌نشده باقی مانده است. در حال حاضر فقط 30 کیلومتر از این غار را شناسایی کرده‌اند. در بعضی از مناطق غربی ایران، به کوه‌های کم ارتفاع «کتله» می‌گویند و احتمالا وجه تسمیه غار نیز همین باشد که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به‌جای «کتله خورشید» به آن «کتله خور» می‌گویند. مردمان محلی به این غار «کتل کوتول» می‌گویند.

 

 

6-   کوه‌ های رنگارنگ آلا داغ­لار

کوه­های آلاداغ­لار از جمله خاص­ترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. این کوه‌های رنگارنگ و خاص در فاصله 25 کیلومتری تبریز و نزدیکی زنجان واقع شده‌اند. به دلایل مختلف زمین‌شناسی، این کوه‌ها رنگ‌های مختلفی دارند. بازدید از این کوه‌ها به یکی از خاص‌ترین خاطرات سفر تبدیل می‌شود.

 


7-   بنای تاریخی چلبی اوغلی

بقعه چلبی اوغلی از دیگر جاهای دیدنی تاریخی زنجان است. قدمت این بقعه به دوران ایلخانان باز می‌گردد. در دوران ایلخانی، بعد تبریز، زنجان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر در بخش شمال‌غربی ایران بود. حسام‌الدین حسن چلبی، دوست و هم‌نشین مولوی بود. نظم کتاب مثنوی نیز به درخواست حسام‌الدین حسن چلبی انجام‌ شده است. پیکر این فرد بزرگ، در 500 متری جنوب‌غرب گنبد سلطانیه قرار دارد. قدمت این مقبره تاریخی به قرن هشتم هجری قمری باز می‌گردد. متأسفانه به‌خاطر آسیب وارده به ساختمان، امکان بازدید از داخل این بقعه وجود ندارد.

 

 

8-   مسجد جامع سجاس

اگر سری به کتاب تاریخ بزنید، سجاس نام یکی از شهرهای قدیمی استان زنجان بود که بعد از حمله مغول‌ها به ایران ویران شد. متأسفانه شهرهای بسیاری همانند سجاس در آن دوران به خاک و خون کشیده شدند و از روی نقشه ایران به‌صورت کلی محو شده و فقط امروزه نامی از آن باقی مانده است. وقتی که سجاس نابود شد، دیگر نتوانست به شکوه و عظمت سابق خود برسد. در حال حاضر مسجدی قدیمی با نام مسجد جامع سجاس در خدابنده زنجان وجود دارد. قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. این مسجد جزو آثار ملی ایران است و ارزش بسیاری دارد. در ساخت این مسجد از مساجد شبستانی الگوبرداری شده است. مسجد جامع سجاس دارای معماری خاص و منحصر‌به‌فرد است

 

قـزوین

1-   امامزاده حسین

ایشان فرزند امام هشتم شیعیان، حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) هستند. بنای اولیه آرامگاه، مربوط به دوره‌ی ایلخانیان می‌شود و طی دوران صفوی و قاجار هم فضاها و بناهای دیگری به آن اضافه شدند. ضریح نفیس چوبی این امامزاده هم از شاهکارهای منبت‌کاری و گره‌چینی است. به همین خاطر این مجموعه علاوه‌برآنکه زیارتگاه بسیاری از افراد محلی و مسافران است، برای تاریخ‌گردها و کسانی که به فرهنگ کهن این دیار علاقه‌مند هستند هم از اهمیت فراوانی برخوردار است. گلزار شهدای شهر قزوین در ضلع جنوبی این امامزاده قرار دارد. پیکر سرلشگر خلبان، شهید عباس بابایی هم در همین گلزار شهدا به خاک سپرده شده است.

 

2-   پیغمبریه 

در خیابان پیغمبریه یک مکان زیارتی قرار دارد که متعلق به چهار پیغمبر است. علاوه بر چهارنبی یکی از نوادگان امام حسن(ع) هم در این مکان مقدس به خاک سپرده شده اند. این مکان متبرک در زمان صفوی هم محل احترام فراوان بوده است. بنا اما در دوران قاجار ساخته و مرمت شده است. گویا علاوه بر این زیارتگاه، یک مسجد و مدرسه هم با نام پیغمبریه در کنار زیارتگاه قرار دارد که یادگار دوران صفوی است.


3-   مسجدالنبی

این مسجد، یکی از زیباترین و اصیل ترین مساجد ایرانی که یکی از مکان های دیدنی قزوین است. مسجدی متعلق به دوران قاجار که به فرمان فتحعلی شاه ساخته شده که به مسجد شاهی هم معروف است. صحن باشکوه، رنگ لاجوردی سردر و ورودی به زیباترین شیوه ممکن آراسته شده،  در انتهای صحن مسجد گنبد زیبای آن واقع شده است. هر گوشه این مسجد غوغای کاشی کارها چشم­ها را اسیر می­کند. هفت رنگ کاشی که به استادانه­ترین شیوه ممکن بنا را آراسته­اند و کتیبه هایی از آیات قرآن که جلوه مسجد را روحانی­تر کرده­اند. ایوان­ها، طاق­ها، شبستان­ها.

 

4-   مجموعه‌ باغ صفوی

مجموعه‌ باغ صفوی یا دولت‌خانه‌ صفوی از چندین بنای تاریخی تشکیل شده، ازجمله: سردر عالی قاپو، عمارت نادری، عمارت پهلوی، عمارت قاجاری، گراند هتل، کاخ چهلستون و چندین جاذبه‌ی تاریخی و فرهنگی دیگر.

این مجموعه که در فهرست آثار ملی کشورمان هم به ثبت رسیده، متشکل از بناهای مختلفی مربوط به دوره‌ی صفویه، دوره‌ی قاجار و دوره‌ پهلوی است. با این حساب می‌توان تاریخ حدود ۵۰۰ سال گذشته‌ی ایران را در این مجموعه یک‌جا تماشا کرد.

 

5-   مسجد و مدرسه‌ی صالحیه

با وجود آرامگاه امام‌زاده حسین(ع)، بقعه‌ی چهار انبیاء و امام‌زاده‌های دیگر و اماکن متبرکه و مذهبی فراوان، قزوین را چهارمین حرم اهل بیت (ع) در ایران می‌دانند. قزوین که از دیرباز جزو شهرهای مذهبی ایران بوده، مسجدهای فراوانی هم از دوره‌های مختلف تاریخی در خود جای داده است.

مسجد جامع قزوین در خیابان سپه که از کهن‌ترین مساجد جامع قزوین است و بنای آن بر آتشکده‌های دوره‌ی ساسانیان قرار گرفته، مسجدالنبی در محدوده‌ی بازار، سنجیده مسجد که متعلق به دوره‌ی سلجوقی است، مسجد و مدرسه‌ی سردار و مدرسه‌ی صالحیه، تنها نمونه‌هایی از ده‌ها مسجد تاریخی و از جاهای دیدنی قزوین هستند. بیشتر مساجد تاریخی قزوین، در محدوده‌ی مرکز شهر واقع شده‌اند و طی یک پیاده‌روی چندساعته، می‌توانید از مساجد و اماکن فراوانی بازدید کنید.

 

6-   دروازه ‌کوشک

شهر قزوین در گذشته نُه دروازه داشته است. امروزه از آنها، فقط دو دروازه باقی مانده‌اند؛ دروازه‌ی تهران قدیم و دروازه‌ی درب‌کوشک. هر دوی این دروازه‌ها متعلق به دوره‌ی قاجار بوده و در فهرست آثار ملی هم ثبت شده‌اند.

دروازه‌ی تهران قدیم در نزدیکی ترمینال قزوین واقع شده و درب‌کوشک هم در انتهای خیابان نادری شمالی قرار گرفته و هر دو از جاهای دیدنی قزوین هستند.


7-   قلعه الموت

داستان فرقه اسماعیلیه و حسن صباح داستان مرموز و مشهوری است که شهرتش تا آن سوی آب­ها هم کشیده شده است. یکی از جاهای دیدنی قزوین الموت است که اسماعیلیان قلعه­شان را در نوک کوه و درست در لبه پرتگاه ساخته­اند. از هر سو مشرف به دره­های عمیق و تنها یک راه ورود! قلعه ای با هزار و اندی سال قدمت که بعدها توسط مغول­ها به آتش کشیده شد. قلعه آسیب فراوانی دید اما آنچه که باقی مانده، بر بلندای کوه های زیبا با نمای جذاب روستای گازرخان و طبیعت استثنایی اطرافش حتما ارزش دیدن را دارد.

 

 

 

م ساخته شده‌است.

 

2-   حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری


یکی از قدیمی­ترین مکان­های مذهبی تهران حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در ری، جنوب شهر تهران است. حضرت شاه عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است. این مکان تا قبل از اینکه تهران پایتخت شود یکی از مراکز مهم سیاسی بوده است. حرم شاه عبدالعظیم(ع) یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های شیعیان ایران بوده و مربوط به دوره ایلخانی دوره صفوی دوره قاجار است.

مرقد حضرت حمزه(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) و امامزاده طاهر(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) نیز در این حرم قرار دارند.

همچنین در این مکان مقدس، مشاهیر بسیاری مدفون شده‌اند که از جمله مهم‌ترین این افراد می‌توان به این نام‌ها اشاره کرد: شیخ ابوالفتوح رازی مفسّر قرآن، آیت‌الله شاه‌آبادی (از اساتید حضرت امام خمینی(ره))، آیت‌الله کاشانی، حجّت الاسلام و المسلمین محمدتقی فلسفی، امیری فیروزکوهی (از نویسندگان و شعرای بزرگ و غزل‌سرای معاصر)، قائم‌مقام فراهانی، شهید شیخ محمد خیابانی، شهید طیب حاج رضایی، ادیب‌الممالک فراهانی، بدیع‌الزمان فروزانفر، جعفر آشتیانی، سید جلال‌الدین محدث ارموی، حبیب اللّه شیرازی (قاآنی)، آیت‌الله علّامه ابوالحسن شعرانی، ستارخان سردار ملی، سید ضیاءالدین طباطبایی، عباس اقبال آشتیانی، استاد عبدالعظیم قریب گرکانی، آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس، آیت‌الله عزیزالله خوشوقت، آیت‌الله مجتبی تهرانی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، علامه محمد قزوینی، آیت­الله ری­شهری و ...

3-   امامزاده صالح(ع)

یکی از قدیمی­ترین و مشهورترین مکان­های مذهبی تهران امامزاده صالح در تجریش است. این منطقه یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران است که در مقابل آن رشته کوه های البرز قرار دارد. همانطور که از کتیبه های بالای سردر صحن مشخص است صالح از پسران امام موسی کاظم(ع) و برادر امام هشتم شیعیان محسوب می­شود. کاشی کاری لاجوردی گنبد و مناره‌های آن به تقلید از سبک سنتی صفوی بنا گردیده است.

 

 

پیامی برای نمایش وجود ندارد
test